Metoda Kaizen w codziennym życiu – gdy każdy krok ma znaczenie

Pochodząca z japońskiej filozofii metoda Kaizen, najczęściej kojarzona jest z zarządzaniem przedsiębiorstwami, służąca ich ciągłemu doskonaleniu. Praktyka ta odbywa się na zasadzie małych korków, niewielkich zmian, które wdrażane nieustannie, cierpliwie mają wpłynąć na rozwój firmy. Filozofię tą można z powodzeniem zastosować w codziennym życiu.

10 zasad Kaizen

Poniżej zajdziecie najczęściej spotykane opracowanie 10 zasad metody Kaizen

  •     Problemy stwarzają możliwości.
  •     Pytaj 5 razy „Dlaczego?” (Metoda 5 why).
  •     Bierz pomysły od wszystkich.
  •     Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia.
  •     Odrzucaj ustalony stan rzeczy.
  •     Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne.
  •     Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.
  •     Użyj sprytu zamiast pieniędzy.
  •     Pomyłki koryguj na bieżąco.
  •     Ulepszanie nie ma końca.
metoda kaizen w codziennym życiu

Jak zastosować metodę Kaizen w codziennym życiu?

Do Kaizen z początku podchodziliśmy z dużą dozą niepewności, było dla nas kolejnym obco brzmiącym hasłem reklamowym wśród metod w zarządzaniu. Po zagłębieniu tematu i bliższym poznaniu pozytywnie się zaskoczyliśmy. Dlaczego? Kaizen wymaga od nas niejako zmiany sposobu myślenia, natomiast nie zmusza nas do drastycznych zmian czy kosztownych innowacji. Pozwala oszukać mózg, który wręcz boi się dużych „przedsięwzięć” i celów.

Weźmy za przykład choćby wiecznie modne odchudzanie – czego waszym zdaniem będzie łatwiej się podjąć: 3 razy w tygodniu morderczy trening na siłowni z trenerem personalnym czy 1 minuta biegu w miejscu dziennie?

Nasz mózg nawet nie zanotuje tej 1 minuty wysiłku, a nawet z czasem uzależni się i będzie chciał więcej, będzie to mały krok w drodze o szczupłą sylwetkę. Mordercze treningi na siłowni wymagają większych nakładów i raczej motywacja do działania będzie krótkotrwała.

Kaizen zachęca nas do wykonywania małych kroków, ale nieprzerwanie niejako aby nadać pęd w drodze do doskonałości.

Kolejnym przykładem zastosowania metody Kaizen w codziennym życiu może być rzucanie palenia. Wyobraź sobie, że każdego tygodnia palisz 1 papierosa mniej. Zmniejszasz dawkę nikotyny dostarczaną do swojego organizmu. Z tygodnia na tydzień palisz po 7 papierosów tygodniowo mniej, odzwyczajając stopniowo organizm. W końcu dochodzisz do momentu, aż nie czujesz potrzeby by zapalić.

W naszej codzienności metoda Kaizen ma wiele zastosowań, choćby w organizacji naszej przestrzeni pracy czy domu, by ograniczyć do minimum ilość wykonywanych czynności by coś wykonać czy odnaleźć.

Szczegółowo, każdą z zasad Kaizen będziemy chcieli opisać w osobnych wpisach. A Wy jak zastosowalibyście metodę Kaizen w codziennym życiu?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz